Warsztat samochodowy dobrze wyposażony. Do czego służą frezy do gniazd zaworowych
Frezy gniazd zaworowych to narzędzie, za pomocą którego silnik samochodowy (a raczej jego mechanizm zaworowy) powraca do stanu funkcjonalnego po przeprowadzeniu naprawy. Za pomocą takich stożków, zwanych również pogłębieniami stożkowymi, przywraca się szczelność cylindrów roboczych silnika, co jest jednym z głównych warunków jego sprawnego technicznie stanu.
Jak działa mechanizm zaworowy silnika samochodowego?
Aby zrozumieć specyfikę stosowania fezów do gniazd zaworów, musimy najpierw zrozumieć, jak działa mechanizm silnika, a także co może prowadzić do nieprawidłowego działania.
Każdy z cylindrów dowolnego silnika spalinowego (ICE) działa w połączeniu z dwoma zaworami, z których jeden jest dolotowy, a drugi wydechowy. Operacja ICE odbywa się poprzez powtarzalne procesy (cykle). Każdy z tych procesów polega na tym, że do cylindra roboczego doprowadzana jest mieszanka paliwowa. Dzieje się tak, gdy zawór wlotowy jest otwarty. Po jego zamknięciu i wypaleniu się mieszanki paliwowej spaliny należy usunąć z cylindra, co zapewnia otwarcie zaworu wydechowego. Zamknięte zawory wlotowe i wylotowe muszą zapewniać całkowitą szczelność cylindra roboczego. W trakcie pracy silnika zawory poddawane są zarówno znacznym obciążeniom mechanicznym, jak i różnym skutkom agresywnego środowiska, w którym są eksploatowane. Aby zawory były w stanie wytrzymać tak silne uderzenia przez długi czas, do ich produkcji używa się stopu stali wysokostopowej, którego skład chemiczny zawiera znaczne ilości chromu i niklu. Podczas pracy gniazda zaworów zużywają się w różnym stopniu
Konstrukcja zaworu składa się z dwóch głównych elementów: trzpienia prowadzącego i głowicy, która może być płaska, wypukła lub w kształcie tulipana. Pręt prowadzący zaworu może być całkowicie cylindryczny lub wykonany z profilowanym rowkiem, który jest niezbędny do bardziej niezawodnego mocowania sprężyny. Fakt, że pojawiła się awaria w silniku, można określić na podstawie kilku znaków, z których najbardziej oczywiste są:
• spadek mocy silnika, który wpływa na charakterystykę prędkości samochodu;
• niestabilna praca silnika spalinowego przy dowolnej prędkości;
• nienaturalne stukanie dochodzące z komory silnika samochodu;
• z rury wydechowej wydobywa się duża ilość dymu.
Pojawienie się szczeliny między zaworem a jego gniazdem prowadzi do tworzenia się nagarów, a następnie wypalenia gniazda zaworu
Frezy do gniazd zaworowych
Najpopularniejszym narzędziem do naprawy gniazd zaworów jest przecinak rolkowy (pogłębiacz). Specjaliści, którzy zawodowo zajmują się naprawą silników samochodowych, starają się od razu zakupić zestaw stożków do głowicy cylindrów. W takim zestawie stożków do zaworów znajdują się narzędzia o różnych parametrach geometrycznych, co pozwala na ich optymalne dobranie do silnika samochodu określonej marki. Aby nadać gniazdom zaworowym pożądany kształt, wymagane jest sześć pogłębień stożkowych: trzy dla wylotu i trzy dla zaworów wlotowych. W przypadku, gdy zdecydujesz się naprawić silnik swojego samochodu własnymi rękami, nie musisz kupować zestawu stożków, możesz kupić jeden pogłębiacz, którego parametry dokładnie odpowiadają charakterystyce silnika spalinowego twój pojazd. Obcinak rolkowy do naprawy gniazd zaworów działa jak przecinak, usuwając osady węglowe i cienką warstwę metalu z gniazda zaworu. Wyposażone w węglikowe zęby tnące umieszczone na stożkowej części roboczej, frezy do gniazd zaworowych są przymocowane do trzpienia, na który znajduje się specjalny otwór w jego korpusie. Kąt, pod jakim wykonana jest część robocza noża, może zawierać się w zakresie 15–60 °. Kąt ten jest głównym parametrem narzędzia używanego do przycinania gniazd zaworów. Stożek obraca się za pomocą klucza imbusowego, co zapewnia łatwy i dokładny montaż
W przypadku, gdy zakłada się nie wymianę gniazd zaworów na nowe, ale odnowienie starych, prace wykonywane są w następującej kolejności:
• Głowica cylindra znajduje się na równej powierzchni.
• Frez jest zamocowany na trzpieniu zainstalowanym w uchwycie maszyny.
• Oś narzędzia jest wyrównana z osią otworu głowicy cylindra pod trzpień prowadzący zaworu.
• Powoli i bez silnego nacisku, obracając frez zgodnie z ruchem wskazówek zegara, z powierzchni roboczej gniazda zaworu usuwa się nagar i cienką warstwę metalu.
• Obróbka fazy roboczej siodła frezarką rolkową o kącie 45 stopni.
Należy pamiętać, że na gnieździe zaworu należy obrobić trzy fazy: górną, roboczą i dolną. Do obróbki każdej z tych faz stosuje się własny pogłębiacz stożkowy, który ma określony kąt nachylenia części tnącej. Aby zapewnić jak najmocniejszy kontakt zaworu z powierzchnią roboczą gniazda, po obróbce z pogłębieniem stożkowym należy je docierać. Ta operacja, do której stosuje się pastę ścierną, jest często wykonywana ręcznie. Aby wykonać to szybciej i przy minimalnym wysiłku, możesz użyć narzędzia do docierania zaworów, którym może być konwencjonalna wiertarka. Sprawdź ofertę frezów do gniazd zaworowych na https://narzedzia-esklep.pl/glowica-frez-do-gniazd-zaworowych-z-zestawu-ai020065-p7076
Komentarze (0)